mina tankar o känslor om min dövhet i ett talad majoritet

" Du hör ju, du pratar bra"

- Nej jag hör dååligt..

Det är många gånger jag bemöter så i många situationer. Vad jag har fått göra nu senaste tiden, är att jag
medvetet får ändra på min goda talförmåga till något verkligen "dåligt"

-hur bemöts jag då?. Otroligt men sant! De pratar lugnt tillbaka. Ofattbart.
Då hänger jag med och speciellt så tittar expediten eller "folket" mot mig.


Senaste åren har min hörsel gått väldans ner, vilket innebär att jag hör jättedåligt, speciellt när man har tinnitus som förvärrats och förvärras med ljud omkring.
Så det betyder att jag måste ha min hörapparat avstängd!
Hallå, jag pratar med dig...
 - Jasså, förlåt ska bara sätta på hörapparaten o vips så tjuter det mer i öronen medans man kämpar för att införstå det talade orden.

Många gånger är det "bye bye". - efter 2:a, 3:e gången uppfattar jag ingenting.

- Då blir det  " äsch, det var inget", eller papper o penna eller väl kämpat handalfabet. Då blir det bara enkla fraser och inte helheten.
Trist när folket ger upp så lätt.


Älskar folket, "folket som talar med munnen",  "folket som använder sina händer för att få ord och meningar"

 Jag älskar mig mer o mer men inte öronen som med åren har dalat neråt så otroligt snabbt.
Jag var och är medveten att jag skulle höra sämre men inte så dåligt med tinnitusen som spökar.
Min energi tar slut.
Blir trött på ljudet och väljer att stänga av hörapparaten.


Jag undviker fester, talat ljud, störande bakgrundsljud, motorn som går när man gasar iväg. musiken som spelar fint, barn som jollrar.
Vill inte vara som ett fån framför folksamlingar såsom fester eller middagar. Sitta där tyst och nicka med huvudet som en docka som nickar och ler.
Allt är OLJUD för mig.


Jag hör dig inte längre, min energi tar slut när jag kämpar. Jag tröttnar och till slut faller i tröttheten.


Kommentarer
Postat av: Ida Ö

Håller med dig att "folket" ger upp så lätt medan vi kämpar med att försöka förstå dem. Enegrin tar så slut efter en lång dag med kämpande...Jag är med dig i alla väder med kämpande. Varm kram till dig <3

2010-12-14 @ 16:09:39
Postat av: nettan

du är inte ensam om det.. du vet var vi finns så känns det som en familj.... jobbigt med folk.. vi kanske måste leva med det hur vi bemöts.. Urrk.. Du e inte ensam!! jag finns i samma båt som du.. puss

2010-12-14 @ 16:28:09
Postat av: Cecilie

Ja så sant. Folk ger så fort upp när jag inte förstod dom, vaddå. jag vill veta vad dom ville mig något. Inte bara strunta i allt och gå vidare. Mänskligheten på jorden har enda viktigaste punkt i livet : kommunikation. Går det inte att tala, så ta penna och papper, eller vill lära sig något nytt, lär sig teckenspråk. Förr i tiden fick vi döva ju ett obligatrisk orala tal för att döva inte ens exterias. Idag lättar det för oss att vi skulle kunna använda teckenspråk men kämpar ändå resten av livet genom att förstå hörande, och hörande ger sig upp snabbt eller kämpar, det är upp till personer. Jag har också tinnitus och har inte använt hörapparat på ett bra tag för jag orkar inte mer.

2010-12-14 @ 16:28:27
URL: http://starismylife.blogg.se/
Postat av: terese (syster till fredde)

Jag bodde ett tag i Örebro när jag studerade. 1997-98. Trevlig tid måste jag säga.

En dag var jag på det nyöppnade MAXI stormarknad i Örebro (eurostop tror jag). Där hamnade jag och en studie kompis bakom 4 st killar i kön. De hade EN gemensam vagn och försökte i kassan dela på ditt och mitt. Total kaos!!!

Dessa killar kommunicerade via teckenspråk, ett språk som jag känner mckt väl till (trors att jag är hörande). Jag klappade den ena killen på axeln och sa (med tecken) hördu! ni kan väl ta varsin vagn nästa ggr. Killen tiddade på mig som om han sett ett spöke. Frågande sa han på tecken: Är du döv??

Nej, svarade jag.

Han tittade mckt konstigt. Sa sen: men, du kan ju tecken?

Jag har många ggr som hörande fått en konstig reaktion av döva/hörselskadade när jag kan tecken trots att jag är hörande.

Jag är trafiklärare och hat tom utbildat på just teckenspråk.

Jag känner mig oerhört priviligerad som fått lära mig. Jag var 2 år när jag började lära. Jag har en son på snart 8 som får lära av mig.

Han kan teckna: ägg, mjölk, smör, kaffe, tack bacon. choklad och självlart godis.

2010-12-14 @ 17:47:29
Postat av: Adam

Eating out, vet inte! ladda ner elr köp :)

2010-12-14 @ 21:48:07
Postat av: elinleticia

Jag vet, du satte pränt på ...rubbet. Tack!

2011-02-01 @ 12:26:24
URL: http://agador.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0